Bent Høie, hva gir livet mening?

Kirkens SOS spurte Helse- og omsorgsminister Bent Høie noen spørsmål som vi ofte møter i Kirkens SOS: Hva gir livet mening, hva ville du si til en venn som ikke lenger ønsker å leve? Her ser du svarene.
Publisert: 8. desember 2017.

Hva opplever du det er som gir livet mening?
- Det gir livet mening å dele livet med de som er mine aller nærmeste, mannen min Dag Terje, resten av familien og gode venner. Å arbeide og være engasjert i samfunnsutviklingen gir også livet mitt mening.

Hva hjelper deg når livet føles vanskelig?
- Tryggheten i menneskene rundt meg hjelper når livet føles vanskelig. De er der for meg uansett hvordan det går, og jeg vet at jeg kan snakke med dem og dele alt med dem.

Hva ville du sagt til et medmenneske som synes det er vanskelig å finne grunner til å fortsette å leve?
- Hvis vi frykter at en venn opplever livet så meningsløst at han vurderer å ta sitt eget liv, må vi tørre å spørre om akkurat det. Å stille spørsmålet og lytte til svaret er ikke farlig. Det er starten på hjelp som kan redde liv. Hvis en venn strever med å se meningen med livet, kan jeg også si dette: "Det finnes mange ting som gir livet ditt mening, men du greier ikke å se dem akkurat nå. Det er som å stå i en mørk stue der gardinene er trukket for og døra lukket. At du ikke ser møblene, betyr jo ikke at de ikke er der. Du skal få hjelp til å sette døra på gløtt og trekke fra gardinene. "