Spørsmål og svar om SOS-chat

På SOS-chat kan du snakke om det du vil. Samme hvordan du har det eller hva du har opplevd så er vi klare for å snakke med deg om det. Ingenting er for lite og ingenting er for stort – vi vil gjerne snakke med deg om det du trenger å snakke om. Har du spørsmål om SOS-chat? Her får du noen svar.
Publisert: 13. mars 2018.

Må jeg være kristen for å snakke her?
Nei, det må du ikke. Kirkens SOS er for absolutt alle – uavhengig av hva du tror på, hvor du kommer fra eller hvem du er. Du trenger heller ikke være kristen for å bli frivillig medarbeider med oss. Ingen her kommer til å ta initiativ til å snakke om noe religiøst, men dersom du selv ønsker å snakke om hva du tror på eller vil at noen tenner et lys for deg for eksempel – så har du anledning til å spørre om det.

Er dere psykologer, leger eller behandlere?
Nei, det er vi ikke. Vi er vanlige voksne mennesker som er blitt opplært til å snakke med ungdom og voksne om ting som kan være vanskelig å snakke om. Vi driver ikke med behandling eller rådgivning, men er gode å snakke med når livet er vanskelig.

Er jeg anonym her?
Ja, på SOS-chat er du helt anonym, og alle i Kirkens SOS har streng taushetsplikt. Så lenge du ikke selv forteller oss hvem du er, så kan ikke den du skriver med vite hvem du er, hvor du bor, eller hvem du eventuelt forteller oss om. For behandling av IP-adresser, se våre retningslinjer for personvern.

Hvem er det som snakker med meg?
Når du starter chatten kommer du i kontakt med en av våre frivillige medarbeidere. Alle våre frivillige er nøye utvalgt og godt opplært til å bli samtalepartnere på chat, telefon og SOS-melding. De finnes i alle aldre, kjønn og med mange ulike bakgrunner – men felles for alle er at de gjerne vil høre om hvordan du har det. Alle våre frivillige har selvsagt taushetsplikt og kommer ikke til å fortelle noen andre om det dere snakker om. Eneste unntaket er dersom avvergelsesplikten trer i kraft, og det kan du lese om under spørsmålet: «hva er avvergelsesplikt?»

Hva er taushetsplikt?
Taushetsplikt betyr at vi ikke har lov til å fortelle videre til noen andre hvem du er eller hva vi har snakket om. Det betyr at den samtalen som foregår mellom deg og den frivillige medarbeideren du kommer i kontakt med forblir mellom dere, med mindre avvergelsesplikten eller meldeplikten trer i kraft.

Hva er avvergelsesplikt?
Avvergelsesplikt betyr at dersom du forteller at du blir utsatt for noe ulovlig, at du er i fare, eller at noe ulovlig sannsynligvis kommer til å skje med deg, så har vi plikt til å forsøke å stoppe at det skjer. Det same gjelder hvis du planlegger å gjøre noe ulovlig eller skade andre. Selv om taushetsplikten lover at vi ikke sier det du forteller videre, går avvergelsesplikten noen ganger foran taushetsplikten. Vi må si fra til politiet eller barnevernstjenesten, slik at de kan forsøke å hjelpe eller stoppe det ulovlige.

Hva skjer hvis jeg har fortalt at jeg er i fare, eller at det skjer noe ulovlig?
Den frivillige som du snakker med tar da kontakt med en ansatt i Kirkens SOS som vurderer situasjonen, og om hjelp fra politi eller barnevernstjenesten er nødvendig. Kirkens SOS får ikke vite hva som skjer videre.

Men jeg er jo anonym, dere har vel ingen informasjon å gi til politiet?
For den du chatter med, er du anonym, og kan ikke se hvem du er, vite hvem du er eller hvor du bor, hvis du ikke selv har fortalt oss det, eller gitt oss informasjon som gjør at vi kan vite hvem du er. I sjeldne tilfeller kan vi bli bedt om sporing av ip-adresser. For behandling av IP-adresser, se våre retningslinjer for personvern.

Dersom du lurer på noe rundt dette eller blir usikker på om noen har meldt videre noe fra en samtale du har hatt på SOS-chat, så kan du kontakte landssekretariatet. De når du på e-post [email protected] eller telefon 23 08 13 80.