Det er enda større behov for våre krisetjenester nå

Den 13. mars stengte vi kontorene våre, og omorganiserte hele tjenesten vår til kvalitetssikrede hjemmekontor. Vi har likevel svart på like mange samtaler som vi vanligvis besvarer, og greid å være tilstede for mange av de som trenger oss nå. De ferskeste tallene viser at vi har besvart over 8000 samtaler så langt i koronatiden.
Publisert: 2. april 2020.
- Kirkens SOS har vært her i 45 år, og det ville vi fortsette med å være, sier fagansvarlig Lene Hopland Bergset.

Vi har drevet tjenestene våre fra kvalitetssikrede hjemmekontor i 20 døgn så langt. Vi har altså holdt åpent hver eneste dag siden koronatiltakene ble igangsatt. Både ansatte og frivillige har jobbet døgnet rundt for å få til dette, og vi er utrolig stolte og glade for at vi har greid å være her for mange av de som trenger oss, hver eneste dag.

Vi har innrullert rundt 200 frivillige og ansatte i hjemmekontorsystemene. For hver person som skal svare på samtaler må det lages brukere i systemer, programmer må lastes ned på en trygg måte, og det må bli gitt opplæring og veiledning i hjemmekontorsystemene. Frem til nå har vi innrullert omtrent 200 stykker, og dette arbeidet går kontinuerlig slik at vi kan fortsette å være her i tiden fremover også.

Vi har besvart over 8000 samtaler fra kvalitetssikrede hjemmekontor. Fra 12. mars til 2. april har ansatte og frivillige besvart rundt 400 samtaler daglig på telefon, melding og chat, og dette er omtrent like mange som vi vanligvis besvarer. Antall innkomne anrop har økt fra gjennomsnittlig 550 til 700 per døgn de siste ukene. Det er også mange som forteller oss at de tar kontakt med oss for første gang.

Vi har hatt mer enn 2100 samtaler om korona. Dette er et minimumstall basert på tilbakemeldingsskjemaer fra ansatte og frivillige, og det faktiske tallet kan være større. Det er ingen tvil om at det er mange som er usikre, redde og fortvilede nå. Vi snakker med mennesker i risikogrupper som er så redde for smitte at de ikke klarer å sove, spise, eller bevege seg ut døra. Vi snakker med unge fra voldelige hjem, som sitter fanget med voldsutøverne sine, uten de timene med fri når de var på skole og fritidsaktiviteter. De som kjente at det eneste som gjorde hverdagen mulig å komme seg gjennom, var samtaler med helsesykepleiere eller psykologer. For mange er det en uvurderlig trygghet i å vite at vi fortsatt er her – og at det skal vi fortsette å være.

- Kirkens SOS har vært her i 45 år, og det ville vi fortsette med å være. Den økte pågangen av innkomne anrop bekrefter at vår rolle er ekstra viktig for det norske samfunnet i kriser som den vi står i nå, sier fagansvarlig Lene Hopland Bergset.

Tjenestene våre er åpne hver eneste dag, på 22 40 00 40, eller melding og chat via nettsidene våre.