- Det er godt å merke at vi kan gjøre en forskjell

Mange av oss savner kanskje en god klem, nå som det så lenge har vært frarådet. I mellomtiden kan den tryggheten som kan oppstå i samtaler med oss, kanskje hjelpe litt. - Jeg er glad for at de som føler seg ensomme, ringer til oss i Kirkens SOS. At jeg kan være der og lytte, sier en av våre frivillige som har vært på vakt nå i koronatid.
Publisert: 24. april 2020.
Ingenting kan fullstendig erstatte en god klem, og mange av oss savner nok det nå. Men litt trygghet kan en kanskje få i en god samtale med oss, eller noen man står nær. Illustrasjonsfoto: __ drz __ (Unsplash)

- Noen ganger kan det være vanskelig å vite hva innringer trenger, men jeg kan stille spørsmål som gjør det mulig å komme ned i dypet. Det er godt å merke at vi kan gjøre en forskjell, sier den samme frivillige videre.

Fra vi omorganiserte til hjemmekontor den 13. mars, har Kirkens SOS besvart rundt 17.000 samtaler på telefon, chat og melding. Det vil si mellom 500 og 600 samtaler hver eneste dag. Mange av de som tar kontakt er ensomme. Mange er bekymret. Noen kjenner at deres psykiske helse har blitt verre som følge av koronatiltakene.

Vi vet mange trenger noen å snakke med, og vi tilbyr samtaler med et lyttende medmenneske. Vi tåler å høre de mørkeste tankene, og komme ned i dypet, slik sitatet fra den frivillige beskriver. Dette oppleves for de fleste som lindrende.

I påsken erfarte vi at samtalene varer lengre, og har høyere alvorlighetsgrad. Hele 21% av samtalene handlet om selvmord. Dette var en tilnærmet dobling sammenlignet med påsken året før. I 11% av samtalene ble selvmordsfaren vurdert fra middels til akutt. I fjor var tallet 5% i den samme perioden.

- Statistikken for de siste ukene gir meg en følelse av at det er livsviktig at vi er til stede. Jeg har aldri i min tid i Kirkens SOS, sett rapportert så mange alvorlige samtaler og så mange tilbakemeldinger om at en har vært med folk på kanten av livet – og at samtalene faktisk har gjort at folk har holdt seg i denne tiden litt til. I tillegg så er behovet for tryggheten som kan oppstå i en samtale med oss, enorm, sier vår fagansvarlig Lene Hopland Bergset.

Mange synes denne tiden er vanskelig, tung og mørk. Tanken om at ting blir bedre nå som det er vår, fridager og blomstrende trær, gjelder ikke for alle. Ensomhet og utenforskap kan kjennes sterkere nå som mye er stengt, og en må være borte fra kolleger eller studievenner.

Men vi er her alltid. Også nå. Og det skal vi fortsette å være. Vi får flere og flere frivillige innrullert i hjemmekontorsystemene, og nå har vi også gjenåpnet utvidet åpningstid på chat i helgene. Den tryggheten som kan oppstå i samtale med noen som gir av sin tid for å lytte, kan hjelpe mer enn man kanskje skulle tro.