Slutter etter 40 år i diakonal tjeneste

Leif Jarle Theis trer inn i pensjonisttilværelsen, etter fem år som generalsekretær i Kirkens SOS og 40 år i kirkelig tjeneste med særlig fokus på diakoni – kirkens omsorgstjeneste.
Publisert: 30. september 2020.
- Jeg er stolt og glad for å ha vært en del av en så dynamisk og viktig organisasjon som Kirkens SOS, sier avtroppende generalsekretær Leif Jarle Theis. Foto: Thomas Xavier Floyd

- Jeg kjenner på stor takknemlighet for alt jeg har fått være med på og at jeg kan se tilbake på rike og meningsfulle år. De siste årene i Kirkens SOS har vært særlig viktige for meg.

Leif Jarle Theis kom til Kirkens SOS i 2015 fra stillingen som daglig leder for Kirkens Bymisjon i Bergen. Han sier at de siste fem årene har vært preget av å finne langsiktige løsninger for å ruste Kirkens SOS for fremtiden.

- Nå er Kirkens SOS organisert som landsforening som gir mange gode muligheter til å styrke og utvikle Kirkens SOS. Vi har i dag mer helhetlige løsninger og gode muligheter for å forsterke samarbeidet på tvers av de 11 sentrene, sier han.

Det siste året har Kirkens SOS og det selvmordforbyggende arbeidet opptatt mange. Både nasjonal oppmerksomhet rundt selvmord, psykisk helse og ensomhet, og ikke minst fokus på hva korona-situasjonen gjør med mange utsatte og sårbare i samfunnet, har vist at krisetjenesten er viktig og avgjørende for mange.

- Vi har mottatt mange flere henvendelser og besvart like mange av dem som tidligere på tross av omlegging av driften. Jeg er utrolig stolt over ansatte og de mange frivillige som har brettet opp ermene og sikret SOS-nærværet på chat og telefon denne tiden, sier han.

Generalsekretær Leif Jarle Theis hadde ikke sett for seg et så hektisk siste år, før han går av med pensjon. 30. september er hans siste arbeidsdag.

- Jeg hopper av i fart, og det har i grunnen passet meg godt. Jeg er stolt og glad for å ha vært en del av en så dynamisk og viktig organisasjon som Kirkens SOS er. Den har betydd en forskjell for mange og vil også gjøre det i årene fremover, sier Theis.

I tiden fremover skal han først og fremst gjøre hyggelige ting med familie og venner, og nyte dagene sammen med kona Aasny som han vært gift med siden de begge var 20 år.

- Hun har vært en solid støtte i alle år og nå skal vi sammen gå inn i en ny hverdag med forhåpentligvis mange gode dager sammen.

Som pensjonist vil det bli mer tid til å ta hånd om hus og eiendom og være åpen for det overraskende som måtte dukke opp. Han har mye erfaring og ser frem til muligheter også for å dele av det han har vært med på av ledelse og utvikling av organisasjoner. Han sier han er takknemlig for arbeidslivet han har hatt.

- Jeg har fått leve ut min virketrang i en kirkelig tjeneste. Jeg er stolt over at mye av min tjeneste har vært både dagsaktuell og fremtidsrettet i møte med moderne, men også sårbare mennesker, sier han.

Kort oppsummering av Leif Jarle Theis sin historikk

Theis har vært særlig engasjert i to områder:

• Barn og unge og deres plass i kirken

• Kirkens omsorgtjeneste for de mest sårbare og utsatte gjennom diakonalt arbeid.

I de fleste årene har Theis hatt lederansvar og jobbet med utvikling og fornyelse gjennom prosjekter og organisasjonsdannelse.

Det har hovedsakelig vært fire arenaer:

• Menighetsprest med ansvar for ungdom og menighetsbygging på Sotra (1981-1997)

• Norges KFUK-KFUM som leder i Ten Sing Norway/England (1987-1988) og Forbundsstyreleder i Norges KFUK-KFUM (2001-2007)

• Kirkens Bymisjon Bergen som første ansatte etter stiftelsen av bymisjonen og ansvarlig leder i 17 år (1997-2015)

• Kirkens SOS Norge som generalsekretær (2015-2020).

Leif Jarle har vært gift med Aasny Lie Theis siden 1974 og har tre barn og to barnebarn.