Nå kan du sende SOS-melding på samisk

1. november lanserte Kirkens SOS meldingstjeneste på nordsamisk. - Vi er veldig glade for å kunne tilby en skriftlig krisetjeneste på samenes morsmål, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Publisert: 2. november 2021.
SOS-melding er nå tilgjengelig på nordsamisk. Foto: A. Davey

Kirkens SOS er Norges største døgnåpne krisetjeneste, og tar imot henvendelser på telefon, melding og chat. Frem til nå har vi kun tilbudt samtaletjenesten på norsk, men fra 1. november vil nordsamisktalende frivillige også være på plass for å betjene en meldingstjeneste på samisk.

- Mange unge samer sliter psykisk, og opplever sosialt stigma og diskriminering. Å kunne møte frivillige med felles kulturforståelse, og kunne uttrykke seg på sitt morsmål, tror vi vil ha enorm betydning for samisktalende i krise, sier Heimdal.

Den nordsamiske meldingstjenesten vil tilsvare den nåværende SOS-meldingstjenesten på norsk. Den fungerer som en slags e-post, hvor brukere kan sende inn en anonym melding, og få svar innen 48 timer.

- Meldingstjenesten er mye brukt spesielt blant de yngre, og vi snakker om alt fra kjærlighetssorg til selvmordstanker. Vi håper mange samiskspråklige vil sette pris på å få samtaler med våre samiske frivillige, sier Heimdal.

SOS-melding på samisk er tilgjengelig via www.diedahus.girku-sos.no, eller ved å trykke på det samiske flagget øverst på denne siden.