- Glad fordi jeg har fått muligheten til å hjelpe

Her kan du høre, eller lese, Birgitte sine tanker om å være på vakt ved Kirkens SOS, og hvordan det er å være en samtalepartner for de som har det vanskelig.
Publisert: 7. august 2020.

Jeg heter Birgitte, og er frivillig ved Kirkens SOS.

Jeg vet noe om hvor godt og viktig det kan være med en samtale, når livet blir litt sånn flokete. Man trenger noen å snakke med. Og på Kirkens SOS får jeg muligheten til å være den viktige personen for noen andre.

Som frivillig på Kirkens SOS starter arbeidet med at vi kommer på vakt. Vi er et team som jobber sammen. Så setter vi oss ved dataen, og da er det sånn at når noen logger seg på Kirkens SOS og har behov for å prate, så er det meg de møter i andre enden av linjen.

Da er det bare å prate med de, fra et medmenneske til et annet. Hvordan livet er akkurat nå.

De som tar kontakt på SOSchat er egentlig alle mulige slags folk. Men vi ser at det er en overvekt av unge mennesker, som har det vanskelig i livet sitt. Og det kan være folk som sliter med kjærlighetssorg, eller er ensomme. Kanskje blir de mobbet på skolen. Kanskje de sliter med tanker og følelser de ikke tør å dele med sine nærmeste.

Jeg lurte litt på da jeg skulle begynne i Kirkens SOS: hva skal man egentlig si til de som tar kontakt? Det kan jo være en treffer på folk som har helt andre utfordringer enn det jeg har hatt i livet mitt. Og da var det veldig godt å gå gjennom et langt kurs på forhånd.

Så har jeg jo erfart gjennom samtalene at det er ikke ordene eller akkurat spørsmålsformuleringen som er det viktigste. Det viktigste er at jeg bryr meg, og klarer å vise det i en samtale.

Når jeg går fra vakt ved Kirkens SOS så er jeg jo selvfølgelig sliten, men jeg er også glad fordi jeg har fått muligheten til å hjelpe.

Hvis du lurer på om du skal bli frivillig ved Kirkens SOS så vil jeg absolutt anbefale det. Du skal vite at det er stort behov for deg, og du har muligheten da til å bli en viktig samtalepartner, for en som har det vanskelig.

Som frivillig ved Kirkens SOS kan man svare på chat eller telefon. Vil du vite mer om frivillighet ved Kirkens SOS? Klikk her!

Flere SOS-stemmer

- Jeg blir så utrolig klar over at jeg ikke har så mange rundt meg

Sommeren er en tid hvor ensomheten kan kjennes ekstra vond, og hvor mange føler seg utenfor. - Vi føler oss kanskje alene, men vi er mange, vi og, skriver en av våre frivillige her.

Tanker fra en frivillig

I denne lille teksten deler en av våre frivillige sine tanker, etter å ha vært på vakt i Kirkens SOS. - Å gi håp til noen som har det vanskelig gir mening for meg, skriver hun.