- Når vi våger oss inn i mørket, kan vi få høre om små og store lyspunkt

I dag er årets mørkeste dag, og vi går mot lysere tider. Derfor deler vi her noen av lyspunktene vi har fått høre om i samtaler i krisetjenesten vår.
Publisert: 21. desember 2020.
"Snø som glitrer, kald luft i kinnene og nykjørte skispor" er ett av lyspunktene vi deler i denne teksten. Foto: Ian Schneider

Gjennom årene som frivillig på krisetelefonen og SOS-chat har jeg samlet på lyspunkter som har dukket opp i ulike samtaler. Små glimt av lys som blir delt – noen ganger i de mørkeste stundene i folk sine liv.

For å kunne lete etter lyspunkter er det viktig å anerkjenne det som er vanskelig eller mørkt for den vi snakker med. Lytte til det den andre sier og være i det – uten å prøve å fjerne det, men tåle at det er slik det er akkurat nå. Og kanskje er nettopp opplevelsen av å bli tatt på alvor og mulighetene til å dele det som er vanskelig, det største lyspunktet av alle.

Når vi våger oss inn i mørket, og tåler å være der sammen med den som har det vondt, kan vi noen ganger også få høre om små og store lyspunkt. Noen er små glimt som så vidt glitrer litt, andre er lys som lyser opp.

På årets mørkeste dag, passer det kanskje å dele noen av de lyspunktene jeg har vært så heldig og få høre om i samtaler ved Kirkens SOS - fordi det i dag snur, og vi går mot lysere tider.

«Snø som glitrer, kald luft i kinnene og nykjørte skispor som strekker seg ut foran meg.»

«Lukten av håret til 4-åringen min, og den varme følelsen når hun halvsover på bringa mi.»

«Å stå helt fremst på konsert med favorittartisten min, og kjenne musikken vibrere i hver centimeter av kroppen.»

«Hunden min.»

«Jeg blir så glad av at jeg er nysgjerrig og lurer på så mange ting – og hver ny kunnskap jeg får er et slags lyspunkt. Noen er store og noen er små, og tenk hvor uendelig mye jeg fortsatt ikke vet?»

«Høylytt latter.»

«Å stupe ut i iskaldt vårvann og vite at dette er det første av uendelig mange bad, der vannet bare skal bli varmere, luften mildere og solstrålene sterkere!»

«Vennene mine! Hver og en av dem – og på helt forskjellige måter.»

«Å komme hjem til bestemor og bli møtt av nynningen hennes i døren.»

«Kona mi – hun får frem alt i meg, på godt og vondt – men mest av alt lyser hun opp hele min verden.»

«Oppdage helt nye ting, steder eller mennesker.»

«Å danse!»

«Dager uten smerte.»

«Å få til noe jeg har øvd på lenge.»

«Dette høres sikkert teit ut, men jeg har et par sko som lyser opp enhver dag når jeg setter føttene min nedi dem. De er fullstendig ufornuftige, magisk vakre, gitrende og skinnende og håpløst høyhælte sko!»

«Å gjøre andre glade er lyspunkt for meg.»

«Å observere uventet godhet. Det finnes rundt oss overalt! Situasjoner der fordommene dine sier hva som skal skjer – og så skjer noe helt annet og myyyye finere enn du trudde.»

«Lyden av snø som knirker under skoene og luft så kald at snøen faller som tydelige snøfnugg.»

«Sitte på trammen, med duggvått gress mellom tærne og kaffe i koppen.»

«Lange middagsselskap med favorittmenneskene mine.»

«Å kjøre en splitter ny bil!»

«Å gi og få kjærlighet.»

- Lene, frivillig i Kirkens SOS

Flere SOS-stemmer

- ​Jeg vil tenne et lys for deg som aldri har turt å fortelle

En av våre frivillige har her sendt oss et dikt, om å tenne et lys for håpet, for de som aldri har turt å fortelle, og for de som lider alene.

Bli litt bedre kjent med Lasse Heimdal, vår nye generalsekretær!

Lasse Heimdal begynte som generalsekretær 1. oktober 2020. Her forteller han litt om seg selv, hvorfor han ønsker å jobbe i Kirkens SOS, og hvordan han løfter humøret på mørke dager.