Fullt hus på Ibsenhuset for selvmordsforebygging!

Peer Gynt-salen på Ibsenhuset i Skien var fylt til randen mandag 10.september da Verdensdagen for selvmordsforebygging 2018 ble markert. Mennesker i alle aldre, fra ungdom til pensjonister, strømmet til for å få med seg historien til Oddvar Vignes og for å være med på en viktig markering.
Publisert: 11. september 2018.

Det er kanskje ikke alle som er klar over at det hvert år registreres mellom 500 og 600 personer som tar sitt eget liv i Norge. De siste tallene vi har er fra 2016, og da var det så mange som 614 som tok sitt liv i Norge. Et høyt tall og dette er vi mange som jobber for å få ned. I forbindelse med Verdensdagen for selvmordsforebygging var det derfor flere organisasjoner i Telemark som stod sammen og arrangerte en temakveld på Ibsenhuset. Organisasjonene har på ulike måter fokus på selvmordsforebygging. Arrangør-gruppa bestod av representanter fra FRI Telemark, Veiledningssenter for pårørende (Norske kvinners sanitetsforening), Skien kommune, Mental Helses hjelpetelefon, LEVE Telemark (Landsforeningen for etterlatte ved selvmord) og Kirkens SOS i Telemark. Disse hadde også stand på arrangementet.

Representanter fra de ulike organisasjonene som var med og arrangerte kvelden. Foto: Ole Ragnar Helgen
Foto: Lena Bjerke

Verdensdagen for selvmordsforebygging blir markert verden over, og arrangørkomiteen er takknemlig til alle som kom for å være med å markere dette i Skien. Mange mennesker, flere enn vi kanskje ønsker å tro, vil i løpet av livet ha selvmordstanker. En del vil gjøre selvmordsforsøk, og noen vil ende med å ta sitt eget liv. Vi ønsker å sette fokus på dette og jobbe med forebygging. Vi vil holde frem at det er viktig å prate om selvmord og selvmordstanker. Undersøkelser viser at det ikke er skadelig å spørre mennesker om de har selvmordstanker. Man gir ikke folk ideer ved å spørre om det, snarere tvert imot er det en lettelse for mange av de som går med selvmordstanker å få lov å prate om det. Det å prate om det kan ofte være veldig forebyggende!

I Skien åpnet kveldens markering med et musikalsk innslag fra Noah Langeland og Ragnhild Leth-Olsen. Begge elever på Skien kulturskole og de åpnet kvelden på en god måte med flott musikk fremført på trekkspill. Kvelden ble ledet med stødig hånd av konferansier Ole Ragnar Helgen, styreleder i Kirkens SOS i Telemark.

Trine Almenning, leder av Hovedutvalget for Helse og Velferd i Skien kommune, innledet før vi slapp til Oddvar Vignes som var kveldens hovedtaler.

Oddvar Vignes

Oddvar Vignes fortalte åpent fra sitt liv og sin historie med overskriften «Ingen trur at klovnen skal gjere sjølvmord». Oddvar er fra Finnøy i Rogaland, og bodde en del år i Oslo før han flyttet tilbake til Finnøy. Han fortalte om det å ikke passe inn og å skjule hvordan man har det. Han var «klovnen» i gruppa og fremstod utad som en morsom kar som hadde det greit.  Han fortalte også hvordan han opplevde livet når det ble svært krevende. Oddvar delte videre ærlig om sitt selvmordsforsøk som ikke gikk som han hadde håpet på det tidspunktet og om livet etter selvmordsforsøket. Han engasjerte og traff tilhørerne i salen med et veldig alvorlig tema, og klarte på en god måte å balansere temaet slik at tilhørerne både lo godt noen ganger og var preget av dypt alvor og tårer i øyekroken andre ganger.

Kvelden ble avsluttet av Åse Matre Dalene fra LEVE. Vi minnes alle som har tatt sitt liv og ønsker å jobbe for at tallet på
selvmord skal gå ned. Takk til alle som bidro til en flott markering av en
viktig dag, og til alle som kom for å delta på markeringen.

Stine S. Risanger fra Kirkens SOS, Lena Bjerke fra Skien Kommune, Oddvar Vignes og Trine Almenning fra Skien Kommune. Foto: Andreas Malmgren-Johannessen
Årets motto for Verdensdagen for selvmordsforebygging

Tekst og foto (hvis ikke annet er oppgitt): Stine S. Risanger