Bertine Zetlitz støtter kampen mot selvmord

I anledning Verdensdagen for selvmordsforebygging ruller Kirkens SOS i gang kampanjen ‘På kanten’ 2. september. Kampanjenavnet er ‘På kanten’ etter Bertine Zetlitz’ låt ved samme navn. Kirkens SOS bruker låta i kampanjefilmen og radiospotter som blir lagt ut på våre nettsider, Facebook og andre kanaler.
Publisert: 1. september 2016.
Bertine Zetlitz opptrer under Arendalsuka i august 2016.

Popartisten fortalte historien bak låta ‘På kanten’ på et lukket arrangement under Arendalsuka 17. august i år:

-Noen ting gjør man av nødvendighet, slik var det da jeg skrev ‘På kanten’. Det hele startet med en henvendelse på Facebook fra en ung mann som endelig hadde bestemt seg for å fortelle foreldrene sine ‘hvor skapet stod’. Han ble ikke møtt med den uforbeholdne kjærligheten og forståelsen alle foreldre burde møte barna sine med. Fortvilelsen var stor.

Bertine fortalte videre at den siste brikken knyttet til ‘På kanten’ falt på plass da Kirkens SOS spurte henne om å få bruke låta i en film for å fremme sine tjenester.

En brutal virkelighet
Hvert år tar over 500 mennesker sitt eget liv i Norge. Det er krevende å forstå omfanget av tallenes brutale tale. Ett selvmord er ett for mye og river vekk en vi er glad i: En mor, ektefelle, sønn, datter, venn, kollega…

I anledning Verdensdagen for selvmordsforebygging 10. september oppfordrer Kirkens SOS til større åpenhet om et tema som det altfor ofte ties om. Det stilles ofte spørsmål ved om det er hensiktsmessig å snakke åpent og direkte om selvmord. Man er redd for å sette i gang farlige tanker hos personer som har det vanskelig.

-Vår erfaring er at dette ikke er tilfelle. Fagmiljøene som jobber med forebygging av selvmord bekrefter at vi trenger mer åpenhet om temaet, understreker Generalsekretær i Kirkens SOS i Norge Leif Jarle Theis.

- Å forebygge selvmord er en kompleks og sammensatt jobb som krever innsats fra mange hold. Samtidig finnes det konkrete og forebyggende handlinger som vi alle kan bidra med – det er viktig å ikke undervurdere den fortrolige samtalen. De aller fleste opplever det som en lettelse når de endelig våger å sette ord på tankene om å avslutte livet. fortsetter Theis.

Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett og tar imot nærmere 200 000 henvendelser årlig fra mennesker i følelsesmessig og eksistensiell krise. Krisetjenestene er daglig i kontakt med personer som forteller at de vurderer selvmord.