Samtaletips: Gi anerkjennelse og støtte

Vi oppfordrer til å tørre å ta den alvorlige samtalen, tørre å spørre hvordan det egentlig står til. Men hvordan? Vi i Kirkens SOS har over 40-års erfaring med fortrolige samtaler. Her er ett av tipsene vi kan gi deg, generalsekretær i Kirkens SOS Leif Jarle Theis kommenterer: Gi anerkjennelse og støtte.
Publisert: 6. desember 2018.
Fotograf: Magnar Børnes

Du ser oss i mørketidslandet,

du signe med evige ord:

Husan og fjellet og vannet og folket som leve her nord.

Anerkjennelse. Trygve Hoff sin Nordnorske julesalme er en salme om takknemlighet midt i livets hverdag. Alle har sitt. Vi erfarer både medgang og motgang. Vi har sterke og svake sider. Vi kjenner på bekymring men også forventing. Gi meg anerkjennelse for det livet jeg lever. Støtt meg i alt det jeg strever med. Gi meg tro på den oppdriften jeg har i livet mitt.

Gaven i dagens luke er påminnelsen om å se noen i «mørketidslandet» og lokke frem takknemligheten på tross av motvinden, ved å anerkjenne og støtte.

Leif Jarle Theis