Ordfører Marianne Borgen: - Jeg har nok blitt en litt bedre ordfører

Da koronasmitten kom til landet i midten av mars, måtte Oslos ordfører Marianne Borgen ta mange vanskelige valg for byen. En stor bekymring for henne var hvordan dette ville påvirke barn og unge. Kirkens SOS Oslo inviterte henne til å bidra som frivillig på SOS-chat.
Publisert: 4. juni 2020.
– Jeg er bekymret for ungdommen vår. Spesielt i denne tiden og for de vi vet har det litt vanskelig fra før, sier Oslos ordfører Marianne Borgen. Foto: Oslo kommune/Sturlason

På lik linje med Kirkens SOS’ frivillige, har Oslos ordfører brukt kveldene til å være et medmenneske for de som kontakter oss på chat. Hun er ferdig med sine vakter, og ordfører Marianne Borgen forteller i etterkant at hun er glad hun fikk være med å bidra.

– Jeg er bekymret for ungdommen vår. Spesielt i denne tiden og for de vi vet har det litt vanskelig fra før. Jeg ville bidra og jeg ville søke kunnskap i den videre jobben jeg skulle gjøre og det ansvaret jeg har som ordfører i byen, forteller Borgen om sin motivasjon for å engasjere seg i Kirkens SOS sitt arbeid.

I tillegg ville hun erfare hvordan tjenesten arbeider opp mot selvmordsforebygging.

– Selvmord er et alvorlig samfunnsproblem, og det var spennende å se hvordan Kirkens SOS jobber med selvmordsforebygging. Jeg er imponert over arbeidet som gjøres, og jeg lærte mye som frivillig. Men aller mest gjorde det sterkt inntrykk å snakke med ungdommene, sier hun videre.

Digitalt og nært

All kommunikasjon, veiledning og opplæring foregår i disse tider via digitale plattformer. Selv om Borgen har erfaring fra krisetelefoner, måtte hun gjennom store deler av vårt opplæringsprogram på videochat for å bli kjent med rollen man har som frivillig, oppdraget i vår tjeneste og hvordan å avdekke og snakke om selvmordstanker.

– Jeg ble imponert over profesjonaliteten og nettverket i frivilligheten hos Kirkens SOS, og ivaretakelsen av de frivillige også i denne tiden hvor alle sitter på hjemmekontor. Jeg følte vi var nære i det digitale vaktrommet. Man er jo redd for å gjøre feil og kan kjenne seg utilstrekkelig, men jeg følte meg trygg og ivaretatt sammen med mine medvakter, sier Borgen.

Kirkens SOS har besvart over 35.000 samtaler på telefon, chat og meldinger etter at tjenesten flyttet over på kvalitetssikrede hjemmekontor 13. mars.

Marianne Borgen på digital opplæring sammen med ansatte i Kirkens SOS Oslo. Foto: Kirkens SOS

En viktig prioritering

Borgen innrømmer at dette var mer krevende enn hun hadde forestilt seg – både tidsmessig og følelsesmessig, men samtidig noe hun ikke ville vært foruten.

– Jeg fikk erfare at om man skal være til stede for andre mennesker som har det vondt, må man tåle å være i smerten sammen med dem. Og jeg erfarte verdien av å virkelig lytte og å våge og spørre om selvmordstanker. Erfaringen ga meg forståelse og innsikt, og det ga meg en følelse av at jeg virkelig betydde noe for de jeg møtte. Det gjør noe med deg, sier Marianne.

Takknemlig

– At Oslos ordfører tok seg tid til å være frivillig i den krevende tiden vi har vært og er inne i, sier alt om Borgens engasjement og hjerte for barn og unge i byen vår. Vi er svært takknemlige for at hun tok seg tid til dette, sier Unni Letnes Nergård, daglig leder ved Kirkens SOS Oslo.

Borgen forteller hun kommer til å ta med seg respekten for det frivillige arbeidet Kirkens SOS og mange andre gjør i byen vår.

– Dette betyr mye for mennesker og samfunnet. Jeg tror dette har bidratt til at jeg har blitt en litt bedre ordfører på flere områder, avslutter Marianne Borgen.