- Det føles som et privilegium

- Det å kunne være den personen som er der, som noen våger å åpne seg for og snakke til og fortelle om sitt liv, det føles veldig verdifullt, sa Sjur, en av våre frivillige, da Kirkens SOS gjestet Kvelden før kvelden forrige jul.
Publisert: 31. mars 2021.
Fagansvarlig Lene Hopland Bergset og frivillig Sjur på Kvelden før kvelden i desember. Foto: Julia Naglestad/NRK

Den 23. desember 2020 gjestet Kirkens SOS Kvelden før kvelden på NRK. Her får du lese utdrag fra samtalen mellom programlederne Marte Stokstad og Mikkel Niva, og gjestene fra Kirkens SOS: fagansvarlig Lene Hopland Bergset, og Sjur, en av våre frivillige.

Lene, kan du si litt om hvem som ringer inn, og hva de står i?

- Alle ringer inn. Hvem som helst kan få det vanskelig i livet, og det er et stort spekter av folk som tar kontakt. Det kan være noen som har sin første kjærlighetssorg, som har mistet jobben eller som er ensomme. Vi har veldig mange forskjellige samtaler, men fellesnevneren er nok at man har opplevd et tap. Enten av mennesker, helse eller økonomi, sa fagansvarlig Lene Hopland Bergset.

Hvordan kan det lindre, det at noen svarer og lytter til det du har å si?

- Når man har det vondt, går tiden utrolig sakte. Det mest lindrende er nok ha noen å dele den tiden med en stund. Noen som tåler og anerkjenner den situasjonen du står i, og som kan lytte til livet sånn som det er, helt på ekte. Som kan ta imot det, og møte det. Det er utrolig viktig for å kunne stå i det, at man får den lille pausen. Iblant er vi så heldige at vi får gå videre og lete etter lyspunkter. Iblant får vi lete etter mulighetene for å fortsette livet, fortalte Lene.

- Hvem som helst kan få det vanskelig i livet, og det er et stort spekter av folk som tar kontakt, sa fagansvarlig Lene Hopland Bergset. Foto: Julia Naglestad/NRK

Sjur, kan du si litt om hvordan det oppleves å ta telefonene fra de som ringer inn?

- Det oppleves fint, på mange måter. Det oppleves veldig givende. Vi snakker mye med folk som er veldig ensomme, og det er mange ensomme i Norge. Jeg kan ikke endre på situasjonen til de som ringer inn, men jeg kan være den personen de snakker med en stund når ensomheten er ekstra vanskelig å bære. Det er fint, sa Sjur.

Hva har det gjort med deg, det å sitte og ta imot disse historiene?

- Jeg blir veldig ofte rørt av historier jeg hører. Vi hører jo mange triste ting. Jeg prøver å ikke bli trist, men jeg blir rørt. Jeg føler ofte med de som ringer inn og det de sier. Det å kunne være den personen som er der, i en sånn samtale, en fremmed person som noen våger å åpne seg for å snakke til og fortelle om sitt liv, det føles veldig verdifullt. Det føles ofte som et privilegium å kunne ta imot de samtalene.

- Jeg blir veldig ofte rørt av historier jeg hører, sa Sjur, en av våre frivillige, på Kvelden før kvelden. Foto: Julia Naglestad/NRK

Hva vil du si til de som ikke vil bry noen, eller er redde for å ringe?

- Da vil jeg si at de skal ringe. Ikke tenk at dere bryr oss unødvendig. Bare ring uansett hva det gjelder, stort eller smått. Ung eller gammel, mann eller kvinne, om du føler selv at problemene er så store eller ensomheten så tung, er det bare å legge bort spørsmålet om hvorvidt det er verdt å bruke av vår tid. Bare ring uansett, stort og smått. Vi som sitter som frivillige i Kirkens SOS, tror jeg – nå snakker jeg bare for meg selv – men jeg tror mange føler at det er en fin ting å være den personen som tar imot de samtalene. Det er ofte veldig spesielt. Hos oss er det rom for alle. Det er bare å ringe uansett, avsluttet Sjur.

Trykk her for å lese mer om å være frivillig ved Kirkens SOS.