- Lysere tider gir mørketid for mange

- Sol og varmere dager, og fritid med venner og familie i påsken, er etterlengtet av mange. Men for mange er våren og påsken faktisk en krevende tid, skriver generalsekretær Lasse Heimdal.
Publisert: 31. mars 2021.
- En liten prat kan være nok til at mange kommer seg gjennom dagen, skriver generalsekretær Lasse Heimdal.

Svært mange av de som kontakter oss, forteller om dyp ensomhet. Denne følelsen av ensomhet blir gjerne forsterket når det går mot vår og sommer, og i høytider hvor mange tilbringer tid med andre. Fordi kontrasten blir så stor og tydelig. Ensomheten blir så forferdelig synlig, og man har ikke de faste avtalene som utgjør sosial kontakt.

Nå er vi i tillegg inne i utrolig vanskelig tid, og det reflekteres i samtalene i krisetjenestene våre. Hittil i år har vi hatt 5568 samtaler med mennesker om selvmordstanker. I 2019, før korona, hadde vi 3974 i samme periode. Det er en økning på 40 %. I tillegg kommer alle samtalene om ensomhet, psykiske problemer, sorg og tap som vi mennesker innimellom sliter med.

Mange av de som ringer eller skriver til oss forteller at skole, jobb, timer hos psykolog, eller sosiale møter, er det som gjør at de kommer seg gjennom dagen. Der har de noen.

Det siste året har dette blitt borte i større eller mindre grad for de fleste av oss, og mange som slet litt fra før har det tyngre nå. Flere enn før forteller oss om problemer med å se meningen med å leve videre. Og det at de får snakket om dette aller vanskeligste, med noen som har tid til å lytte og bryr seg om å høre hva de har å si, betyr så enormt mye. En god samtale kan faktisk redde liv.

En god samtale kan også gi håp. Håp om at vi snart får en litt mer normal hverdag. Helsemyndigheter forteller oss at mye vil bli bedre. Selv om det tar tid, vil stadig flere bli vaksinert. Selv om virusmutanter herjer med oss nå, vil livet slik vi kjenner det fra før, gradvis vende tilbake. Holdepunktene i hverdagen vil gjenoppstå.

I mellomtiden må vi som samfunn ta vare på hverandre og snakke med hverandre. Vi i Kirkens SOS klarer ikke svare alle som tar kontakt med oss, selv om vi arbeider kontinuerlig med å rekruttere og lære opp flere frivillige for å oppskalere bemanningen vår. Vi oppfordrer deg derfor til å løfte blikket nå i påsken. Se deg rundt. Kjenner du noen som bor alene, som ikke har noen planer for påsken? Som ikke har venner eller familie i nærheten, og som du ikke har snakket med på en stund?

En liten telefonsamtale eller en gåtur sammen i frisk luft, kan ha enorm betydning for den som er alene og ensom, eller som har det vanskelig hjemme. En liten prat kan være nok til at mange kommer seg gjennom dagen.

Lasse Heimdal
Generalsekretær i Kirkens SOS