50 år med håpssamtaler

Siden oppstarten i Oslo 15. februar 1974, har frivillige i Kirkens SOS besvart millioner av samtaler.
Publisert: 16. februar 2024.

Fredag 15. februar i 1974 åpnet et nytt tilbud for mennesker som trenger noen å snakke med. Rundt 80 frivillige og 70 prester sto klare til å fylle vaktlistene.

"Etter åpningen klokken 12, satt de første vaktene spent og ventet. Er det noen som kommer til å ringe, lurte vi på. Klokken 24 kom den første telefonen. Den ble besvart av en frivillig medarbeider."
- Sverre Stoltenberg - første daglige leder i Kirkens SOS.

Siden oppstarten i Bogstadveien i Oslo, har Kirkens SOS besvart millioner av samtaler fra mennesker som trenger et medmenneske å snakke med når livet er vanskelig. Og tusenvis av frivillige har vært og er, på vakt døgnet rundt for å være det medmennesket på den andre siden av telefonlinjen eller tastaturet.

- For 50 år siden brant nøden i hjertet i en gruppe som ville gjøre en forskjell for mennesker i krise og med tapt livsmot. Denne arven fører vi videre, og jeg er stolt over alle involverte som står på for å se, støtte og styrke de som trenger det, og oppfyller vår visjon: Alltid et medmenneske å snakke med når livet er vanskelig. Gratulerer med dagen, hilser generalsekretær Lasse Heimdal.

Jubileumsmarkering i Jakobskirken

Torsdag 15. februar ble jubileet markert i Kulturkirken Jakob med forestillingen «Lytt til lyset - lytt til mørket» med konferansier Haddy Njie og artistene Sigvart Dagsland og Frida Ånnevik.

- Markeringen er en hyllest til våre frivillige og for håpet. Jeg er stolt over alle involverte som står på for å se, støtte og styrke de som trenger det og oppfyller vår visjon: Alltid et medmenneske å snakke med når livet er vanskelig, sier Lasse Heimdal.

Håpsbærer - utmerkelse til Arnhild Lauveng

Under markeringen ble psykolog og spesialist i samfunnspsykologi Arnhild Lauveng, tildelt Håpsbærerutmerkelse fra Kirkens SOS. Lauveng har både som fagperson, forfatter og formidler, utfordret og inspirert Kirkens SOS med sin kunnskap og erfaring om hva mennesker i vanskelige livssituasjoner trenger. Hun har særlig løftet frem betydningen av språket som brukes - og hva ordene vi velger betyr i samtalene.

- Tusenvis av mennesker inkludert meg selv, hadde ikke vært her om det ikke hadde vært for Kirkens SOS. Takk for at dere gjør det mulig for mennesker å finne håp når man ikke finner det selv. Takk for at dere har vært stabile i 50 år, samtidig som dere er åpne for utfordringer, sa Arnhild Lauveng da hun mottok utmerkelsen.

I dag består Kirkens SOS av 11 senter rundt om i landet. Tjenesten er åpen hele døgnet og alle dager i året, og våre rundt 1000 frivillige besvarer årlig rundt 170 000 henvendelser på telefon, chat og SOS-melding. Det tar i underkant av to minutter mellom hver gang noen kontakter Kirkens SOS på telefon, chat eller sos-melding – og hvert 19. minutt har vi samtale med mennesker med selvmordstanker.

- Tallene viser at Kirkens SOS er like viktige nå som for 50 år siden – om ikke viktigere. Det er et stort behov for vår tjeneste hvor mennesker kan ta kontakt når man trenger å snakke om følelsesmessige og eksistensielle kriser – uansett tid på døgnet, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Kirkens SOS.

Bilder fra jubileumsforestillingen
"LYTT TIL LYSET - LYTT TIL MØRKET" 15. februar 2024

Generalsekretær Lasse Heimdal, Kirkens SOS i samtale med Lars Mehlum, leder for Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging. Foto: Erik M. Sundt/Kirkens SOS
Konferansier Haddy Njie i samtale med Nora Blåsvær (t.v.), Sverre Stoltenberg og Leif Jarle Theis. Foto: Erik M. Sundt/Kirkens SOS