Kronprinsesse Mette-Marit og Oslos ordfører Anne Lindboe besøkte Kirkens SOS

Publisert: 31. januar 2024.

Tirsdag kveld fikk Kirkens SOS besøk av H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit og Oslos ordfører Anne Lindboe på senteret i Oslo. Dette var det første besøket etter Kronprinsessen ble beskytter for Kirkens SOS i 2023.

- Kronprinsessens og ordførerens besøk er en viktig anerkjennelse av vårt arbeid og ikke minst til våre over 1 000 frivillige som døgnet rundt gir av sin tid for være til stede for mennesker som kjenner på livets utfordringer, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Kirkens SOS.

Kronprinsesse Mette-Marit og ordfører Anne Lindboe tok seg god tid til samtaler med frivillige på vakt, og fikk et godt innblikk i hvordan de frivillige møter mennesker i krise, hvordan de opplever å være frivillige og om betydningen av å være frivillige medmennesker for andre.

I 50 år har Kirkens SOS tilbudt samtaler til alle som trenger et medmenneske å snakke med når livet er vanskelig. Døgnet rundt og hele året er våre frivillige på vakt for å svare på henvendelser på telefon, chat og SOS-meldinger. Det tar i snitt under to minutter mellom hver innkommen samtale, og hvert 19 minutt har de frivillige samtaler med mennesker med selvmordstanker.

- Jeg er så imponert over den jobben dere gjør. At dere er et lys i mørket for alle de som sliter, som strever, og som føler på utenforskap, sa ordfører Anne Lindboe under besøket.

I sin hilsen til frivillige i anledning Kirkens SOS kommende 50-årsjubileum, skriver Kronprinsessen:

– Dere møter mennesker med profesjonalitet, tålmodighet og varme – hele døgnet. I Kirkens SOS tar dere bredden av menneskelivet på alvor. Dere formidler håp – og det viktigste budskapet: Du er ikke alene.

Her kan du lese Kongehusets artikkel fra besøket: Besøkte Kirkens SOS

Fakta om Kirkens SOS

Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett bemannet av frivillige medarbeidere. I 50 år har vi tilbudt samtaler til alle som trenger et medmenneske å snakke med når livet er vanskelig. Døgnet rundt og hele året er det frivillige på vakt for å svare på henvendelser på telefon, chat og SOS-meldinger. I snitt besvarer Kirkens SOS rundt 450 henvendelser i døgnet.

• Etablert i 1974
  • Generalsekretær Lasse Heimdal
  • Rundt 1 100 frivillige medarbeidere fordelt på 11 senter
  • I 2023 besvarte Kirkens SOS 160 405 henvendelser på chat, telefon og SOS-melding