Frivillig på chat eller telefon?

Vi har tre ulike tjenester: SOS-telefon, SOS-chat og SOS-melding.

Liker du best å skrive velger du SOS-chat, mens hvis du trives best med å snakke i telefon passer kanskje telefontjenesten best for deg.

På SOS-chat er de fleste som tar kontakt under 25 år, mens det på telefon er flest av de godt voksne som tar kontakt. Tematikken er ofte ulik - og vi ser at smertetrykket er høyest på chatten.

Både de som er frivillig på telefon og chat kan svare på på SOS-meldinger, som er en mer saktegående skriftlig tjeneste enn chat, som er mer som en e-postdialog.

Student og frivillig?

Vi har mange studenter hos Kirkens SOS - enten som ordinære frivillige eller som en del av sin praksis. Vi samarbeider også med MF vitenskapelige høgskole og vårt innføringskurs og praksis er en del av to semesteremner som gir studiepoeng. Les mer om dette her.

VAKTER OG OPPFØLGING

FØR DU BLIR AKTIV FRIVILLIG

Når du er ferdig med kurs og praksis, underskriver du taushetsløftet og kontrakt med Kirkens SOS hvor du binder deg til ett års tjenestene/24 vakter.

Alle frivillige må også fremvise forenklet politiattest.

HVOR OFTE MÅ JEG HA VAKTER?

Som frivillig i Kirkens SOS har du vakt ca. hver annen uke. Hver vakt er rundt 5 timer.

Vaktene fordeler seg på morgenvakt, dagvakt, kveldsvakt og nattevakt (to vakter). Avhengig av hvilket senter du hører til, har du nattevakt enten hver 3. uke (enkel) eller hver 6. uke (dobbel).

Du legger selv inn vakter ut fra din livssituasjon og når du har mulighet i forhold til ev. jobb og andre aktiviteter. Vår turnusavdeling hjelper deg slik at dette passer deg.

HVOR TAR JEG MINE VAKTER?

Du velger selv om du vil møte opp fysisk på ett av våre 18 vaktrom rundt om i landet, eller om du vil være digital frivillig. Du kan enten tilhøre vårt heldigitale senter, eller du kan ta hjemmevakter i tilknytning til ditt nærmeste senter. Dor digitale vakter bruker du ditt eget datautstyr. Vi hjelper deg med å sette opp og kvalitetssikre PC og de programmene du trenger.

ER JEG ALENE PÅ VAKT?

Frivillige i Kirkens SOS er aldri på vakt alene. På vaktrom er dere alltid minst to på vakt, og kan snakke sammen og støtte hverandre underveis. Har du hjemmevakter som digital frivillig, er du sammen med andre frivillige i digitalt vaktrom på Teams.

HVORDAN ER OPPFØLGINGEN AV FRIVILLIGE?

Vi har gode rutiner for medvaktstøtte underveis i vakten, og det er alltid mulig å ta kontakt med en av våre ansatte hvis du har behov for å snakke om vanskelige samtaler i tjenesten. I tillegg er det kontinuerlig veiledningsgrupper både digitalt og fysisk. Du blir oppfordret til å delta på minst to av disse hvert halvår. Utover dette tilbyr vi mange fagsamlinger med ulike tema knyttet til tjenesten.

Se filmen til venstre hvor Anicken forteller mer om frivillighet i Kirkens SOS.