Innføringskurset

Innføringskurset er obligatorisk for alle nye frivillige. Kurset går over ca. 40 timer fordelt på flere kurssamlinger. I forkant av hver samling må man beregne ca. 1-1,5 timer til forberedelser.

Tidlig i kurset har du to vakter sammen med en erfaren fadder. Videre skal du i siste halvdel ha kurset har praksisvakter parallelt med de siste kurssamlingene.

Vi starter kurs ca. en gang i måneden. De fleste kursene er digitale, mens faddervakter og praksisvakter hovedsakelig gjennomføres på ditt lokale senter.

Mål for kurset

Innføringskurset vil forberede nye frivillige til et best mulig møte med de som kontakter Kirkens SOS.

Gjennom kurset jobber vi med egne holdninger, utvikling av ferdigheter, økt kunnskap om selvmordsforebygging og rollen som frivillig.

Vi har som målsetting at våre frivillige skal bli trygge samtalepartnere som ser, støtter og styrker de som tar kontakt med Kirkens SOS.

Kurstemaer

• Frivillig i Kirkens SOS
  • SOS-metodikken
  • Den viktige samtalen
  • Lære å lytte
  • Å avdekke selvmordsfare
  • Møte med psykisk helse
  • Å utforske følelser
  • Eksistensielle samtaler
  • Digital kompetanse

Her kan du se forenklet kursplan

Kurs høsten 2024

Oversikt over høsten kurs for nye frivillige i Kirkens SOS. Det er fysiske kurs i Oslo og Bergen, ellers foregår kurset digitalt.

På de nasjonale kursene er undervisningen digitalt mens faddervakter og praksis foregår fysisk ved senteret du tilhører (med unntak av frivillige tilknyttet Kirkens SOS Digital)

Tirsdag 20. august: Kveldskurs Bergen (fysisk oppmøte)

Tirsdag 20. august: Dagkurs Nasjonalt (digitalt oppmøte/Zoom)

Mandag 2. september: Kveldskurs Nasjonalt (digitalt oppmøte/Zoom)

Tirsdag 3. september: Kveldskurs Oslo (fysisk oppmøte)

Onsdag 14. oktober: Kveldskurs Nasjonalt (digitalt oppmøte/Zoom)

Mandag 11. november: Dagkurs Nasjonalt (digitalt oppmøte/Zoom)

Tirsdag 12. november: Kveldskurs Nasjonalt (digitalt oppmøte/Zoom)

Studiepoeng MF

Innføringskurset og praksis ved Kirkens SOS inngår som del av semesteremnene Eksistensielle og følelsesorienterte samtaler (DIA1120) og Samtaler med mennesker i eksistensielle kriser (DIA2121). Hver av semesteremnene gir 10 studiepoeng.

Dette er for deg som er student eller som generelt ønsker å lære mer om eksistensielle og følelsesorienterte samtaler og samtidig få studiepoeng.

Du kan lese mer om samarbeidet, emnene og opptak på MF sine sider:

Å møte mennesker i livskriser - et samarbeid med Kirkens SOS