Se hele kalenderen vår her som PDF. Trykk på logoene (kun på PDF-vedlegget) for å lese mer om firmaene som har støttet arbeidet.
Og her er litt facts fra statistikken i jula 2020:
Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.
- Mange av samtalene har vært preget av mye ensomhet og psykiske utfordringer, på slutten av dette helt spesielle året, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Denne julen har 30% av samtalene på krisetelefonen omhandlet ensomhet, mot 19% i fjor. På chattetjenesten SOS-chat, som i stor grad benyttes av yngre brukere, er det besvart 209 samtaler så langt denne julen. Også her ser Kirkens SOS en markant økning i samtaler om ensomhet og selvmordstanker.
- På SOS-chat ser vi en prosentvis tredobling av samtaler som omhandler ensomhet sammenliknet med julen i fjor. Mange av våre frivillige beskriver i tillegg denne ensomheten som ekstra håpløs, mørk og vond i år, sier Heimdal.
- Vi får ofte høre fra de som ringer og skriver til oss at det var utrolig vanskelig å plukke opp telefonen og faktisk ringe – særlig første gang – men at det hjalp enormt å få snakke med en av våre frivillige. Men dessverre klarer vi ikke å svare alle som ønsker å snakke med oss, sier han.