Vivat kurs

Sertifiserte Vivat-kurs-holdere Stine Sætre Risanger (på bildet til høyre) og Mette Johnsen Strand på (bildet til venstre) loste en hel gjeng av våre frivillige samt kommune ansatte og helsepersonell godt og sikkert gjennom to-dagers-kurset Førstehjelp ved selvmordsfare (Vivat) på Idea Kompetanse i Notodden den 27 og 28 nov.
Publisert: 11. desember 2023.

Kurset er av høy kvalitet, og en solid videreutdanning for de frivillige som utfører krisetjenesten. Nå er de enda bedre rustet til å stå i samtaler med innringere og innskrivere som forteller om sine selvmordstanker.

Dette kurset er sterkt anbefalt av Helsedirektoratet i den nasjonale planen for selvmordsforebygging og nulllvisjonen. Ved hjelp av prosjektmidler fra Sparebankstilftelsen Telemark kunne Kirkens SOS Telemark tilby dette gratis til alle kommuner i Midtre og Øvre Telemark. Det var til sammen 30 kursdeltakere, 8 fra Kirkens SOS Telemark, 5 fra kirken i Notodden og 2 fra Idea kompetanse. Resten av deltakerne var kommunepsykologer, miljøarbeidere, sosionomer, sykepleiere, lærere ++ fra Vinje, Hjartdal, Tinn og Notodden.

Takk for fine dager og godt oppmøte.

Her kan du lese mer om kurset https://vivatselvmordsforebygg...