Bli litt bedre kjent med Lasse Heimdal, vår nye generalsekretær!

Lasse Heimdal begynte som generalsekretær 1. oktober 2020. Her forteller han litt om seg selv, hvorfor han ønsker å jobbe i Kirkens SOS, og hvordan han løfter humøret på mørke dager.
Publisert: 11. desember 2020.
- Jeg fryser på ryggen og hårene reiser seg på armene over at jeg får lov til å være med på dette, sier Lasse Heimdal om å jobbe i Kirkens SOS. Foto: Hailey Hammer / Kirkens SOS

Hva slags utdanning og arbeidserfaring har du?

Jeg er utdannet prest, kommunikasjonsrådgiver og har en master fra BI i ledelse. Jobberfaring er fra forsvaret, næringsliv og frivillige organisasjoner.

Hva var det som gjorde at du ønsker å jobbe i Kirkens SOS?

Kirkens SOS tilbyr mennesker noe av de beste kirken bidrar med til samfunnet: Vi ser, støtter og styrker mennesker i noen av deres mest krevende stunder, og tenner et glimt av håp og en lysstrime i fortvilelsens mørke. Dette er et guddommelig oppdrag, og jeg fryser på ryggen og hårene reiser seg på armene over at jeg får lov til å være med på dette.

Hva er ditt inntrykk av Kirkens SOS, ansatte og frivillige, så langt?

En gruppe av svært engasjerte og dedikerte mennesker som virkelig vil andre vel.

Hva håper du å få til i organisasjonen som generalsekretær?

At 11 sentre og et landssekretariat blir et større «VI» som gjør det enda mer attraktivt å bli og forbli frivillig medarbeider.

Hva gjør du på fritiden – hvordan kobler du av?

Hammer og sag, tursko, sykkel og båtliv gir gleder. (Men en film med frua gir også bra avkobling)

Kan du gi tre fakta om deg selv som en kanskje ikke skulle forvente?

Jeg hadde langt lyst krøllete hår som barn, min far var lystklipper (som gjorde at jeg etter hvert fremsto som skallet) og at jeg er halvt bergenser.

Mange av de som ringer og skriver til oss opplever, av ulike grunner, at livet er vanskelig og tungt. Og de aller fleste av oss opplever tøffe perioder i løpet av livet. Hva vil du si til de som kanskje har det vanskelig nå? Er det noe du opplever selv at gjør dagene litt lettere i vanskelige perioder?

Nå har jeg akkurat gått på SOS kurs og lært at jeg ikke skal presentere løsninger, men lytte og stille åpne spørsmål. Så det må vel bli svaret på det første. For egen del er prat med naboen Håkon og tur i skogen god terapi. Det fjerner ikke problemene, men de synes litt mindre etterpå.

Flere SOS-stemmer

Hvordan finne lyspunktene?

I adventskalenderen vår har vi fokus på å finne lyspunkt i mørketiden. Derfor deler vi her et utdrag fra boken vår, om hvordan vi som samtalepartnere kan bidra til å finne noe som er lyst, ved å tåle å snakke om det som er mørkt.

- Minst én ting man gleder seg til hver dag

Først ute i årets adventskalender er Jimmy Westerheim. Her deler han hvordan han kommer seg gjennom tunge dager - hva som er lyspunkt i mørket for ham.