- Du vil bidra til en bedre hverdag for de som tar kontakt, og du vil faktisk også redde liv

En av våre frivillige forteller her om hvordan det er å være på vakt i Kirkens SOS. Du kan se, høre eller lese hans tanker om å være et medmenneske for de som har det vanskelig.
Publisert: 4. september 2020.

Det er mange der ute som ikke finner seg til rette i samfunnet. Som ikke blir sett, ikke blir hørt på og ikke blir forstått, og har vanskelige liv.

Jeg heter Endre, og jeg er frivillig i Kirkens SOS.

Jeg er frivillig i Kirkens SOS først og fremst fordi det er veldig mange der ute som trenger oss. dernest også fordi jeg får et perspektiv på mitt eget liv som er fint å ta med seg videre.

Som frivillig chatter jeg med folk som tar kontakt med oss, på akkurat samme måte som jeg ville gjort om jeg chattet på Facebook for eksempel.

Det er folk av alle typer, og av begge kjønn som tar kontakt med oss. men det er gjerne de litt yngre som tar kontakt på chat.

Noen ganger så kan de ha behov for å fortelle hvordan dagen har vært. Andre ganger så kan det være mer alvorlige situasjoner, som krever en annen type oppfølging.

Det kan høres skremmende ut å måtte snakke med folk som er i akutt livskrise, men vi får god opplæring før vi slipper til. Så en trenger ikke være redd for å melde seg som frivillig.

Vi skal ikke være eksperter, vi skal ikke gi råd, vi skal bare være medmennesker.

Til deg som lurer på om du skal bli frivillig i Kirkens SOS så vil jeg anbefale det på det sterkeste. For min egen del er det noe av det mest fornuftige jeg bruker fritiden min på.

Du vil både bidra til en bedre hverdag for de som tar kontakt, og du vil faktisk også redde liv.

Nysgjerrig på frivillig arbeid i Kirkens SOS? Les mer her!

Flere SOS-stemmer

Ta deg den tiden du trenger

- Har du tid til å snakke med meg, da? spør den som ringer. - Ja, det er akkurat derfor jeg er her, svarer den frivillige.

- Glad fordi jeg har fått muligheten til å hjelpe

Her kan du høre, eller lese, Birgitte sine tanker om å være på vakt ved Kirkens SOS, og hvordan det er å være en samtalepartner for de som har det vanskelig.