Ta deg den tiden du trenger

- Har du tid til å snakke med meg, da? spør den som ringer. - Ja, det er akkurat derfor jeg er her, svarer den frivillige.
Publisert: 19. august 2020.
En frivillig forteller her om betydningen av å vise at en har tid til å prate med de som ringer inn. - Du må bare ta deg tid…… Jeg kan vente, jeg…., skriver han. Ilustrasjonsfoto: Hassan OUAJBIR (Unsplash)

Rrrring-rrrrring-rrrrring!

- Hei! Du er kommet til Kirkens SOS

- - - (pust….)

- Du må bare ta deg tid…… Jeg kan vente, jeg….
- - - (sukk…..)
- Jeg er her fortsatt – men bare ta deg den tida du trenger.
- Kan – kan jeg snakke med deg?
- Ja, da, det kan du.
- Har du tid til å snakke med meg, da?
- Ja, det er akkurat derfor jeg er her.
- - - Ja. Nei, jeg vet ikke hva….. - -
- Du kan si akkurat hva du vil. Jeg er her bare for deg nå. Jeg har taushetsplikt, og jeg kan ikke finne ut hvem du er.
- Nei, det er bare det at jeg er så redd! Jeg trodde kanskje det ble lettere hvis jeg fikk snakket med noen
- Ja, men så bra at du tok kontakt!

Slik kommer samtalen litt etter litt i gang. Vi får pratet litt om hva som er vanskelig, og innringer klarer selv å finne ut at det som virket så skremmende har blitt litt lettere å håndtere. Det er godt å dele med noen. Da blir det klarere for en selv også.

Når vi går mot slutten av samtalen, føler innringer seg rolig nok til å få seg litt søvn. I det vi legger på, føler vi begge at det er godt å være medmennesker. I dag trengte du hjelp. En annen gang er det jeg.

Skrevet av Per, frivillig i Kirkens SOS

Vil du vite mer om å være frivillig i Kirkens SOS? Trykk her!

Flere SOS-stemmer

- Glad fordi jeg har fått muligheten til å hjelpe

Her kan du høre, eller lese, Birgitte sine tanker om å være på vakt ved Kirkens SOS, og hvordan det er å være en samtalepartner for de som har det vanskelig.

- Jeg blir så utrolig klar over at jeg ikke har så mange rundt meg

Sommeren er en tid hvor ensomheten kan kjennes ekstra vond, og hvor mange føler seg utenfor. - Vi føler oss kanskje alene, men vi er mange, vi og, skriver en av våre frivillige her.