Pia Tjelta: ...Jeg kan klare det, akkurat nå

Pia Tjelta har vist et stort engasjement for selvmordsforebygging i høst, i forbindelse med lanseringen av filmen Blindsone. Vi i Kirkens SOS har spurt henne hva som gjør henne sterk når livet utfordrer. Vi setter stor pris på at hun ville dele det med oss.
Publisert: 14. desember 2018.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Derfor har vi i Kirkens SOS spurt henne hva som gjør henne sterk når livet utfordrer. Vi setter stor pris på at hun ville dele det med oss og tror det kan være til inspirasjon for andre på en tung dag.

Pia skriver til oss:

«Noe av det jeg sier til meg selv når livet kjennes mørkt er at jeg tåler smerte.

En setning jeg holder fast ved er: Kan du klare å ha det akkurat sånn som du har det nå, akkurat nå?

Svaret på det er oftest ja, jeg kan klare det, akkurat nå».

Pia spiller hovedrollen som mor i Bindsone. Filmen hadde Norgespremiere i august i år. Blindsone er en sterk skildring av en ung jente som forsøker å ta sitt eget liv, og familiens første reaksjoner. Den løfter frem spørsmål om hvordan voksne, foreldre og samfunn kan forstå og hjelpe barn og ungdom til å fortelle om at de sliter med tunge tanker og følelser.

Flere SOS-stemmer

Det var natt til lille julaften

Det var natt til lille-julaften. Jeg hadde satt meg opp på nattevakt på telefonen denne natta. Som ansatt var jeg ikke pliktig til å gjøre det, men jeg hadde lyst til å bidra jeg også. Ikke bare sitte og administrere denne tjenesten.

Til nå har livet vært det sterkeste

- De frivillige på Kirkens SOS svarer så varmt. På en tung dag kan jeg skrive til dem fordi jeg vil at noen skal skrive tilbake til meg at jeg ikke må ta livet av meg. Men jeg har ennå ikke våget å ringe, sier Cathrin (21), en av innskriverne til Kirkens SOS. Denne teksten har tidligere vært publisert i 'Dokument innenfra'.