Å finne håp i endeløs motgang

Vi står nå inne i en ny runde med strenge smitteverntiltak. En av våre frivillige reflekterer her over det å holde fast ved håpet, når motgangen tilsynelatende aldri ender.
Publisert: 30. oktober 2020.
"Høstsol etter en uke med regn" er en av tingene en av våre frivillige skriver at hun er takknemlig for, i denne teksten.

I hele år har jeg holdt fast ved at jeg bare må holde ut litt til. Da tiltakene ble innført første gang, for to uker, tenkte jeg, greit, dette klarer jeg i to uker. Så ble det over påske. Så ble det frem til sommeren. Da letnet det endelig litt – men nå går det tilbake igjen. Og nå sies det at dette kan vare langt ut i 2021.

Og det kjennes tungt nå. Det er tungt å ikke se mennesker. Å være isolert og ensom. Det er tungt å ikke ha en arbeidsplass eller et studiested å gå til, over så lang tid. Det er tungt å være på vakt, alltid, når en er ute blant folk. Og det er tungt å være redd – for å bli smittet, for å smitte andre, for de som er syke, og for hvordan dette skal gå.

Så tenker jeg på de som kanskje alltid har det slik som dette. De som av ulike grunner alltid er ensomme, eller syke, og som ikke har noen rundt seg. Heldigvis snakker mange av de med oss – fordi gjennom de samtalene, klarer vi sammen å finne noe å holde fast ved.

Det er ikke alltid det blir slik. Noen ganger må en kjenne på det som er tungt og vondt, og leve litt i det. Men andre ganger, kanskje etter å ha utforsket det mørke, klarer vi å finne litt lys. Noe vi er takknemlige for.

Og det er så utrolig godt å kjenne at en fant noe, én liten ting, som gjorde dagen litt lysere. Derfor har jeg begynt å skrive ned tre ting jeg er takknemlig for, hver eneste kveld. Noen dager må jeg lete lenge. Men til slutt finner jeg faktisk alltid noe, ett eller annet, som var fint den dagen.

Her er noe av det jeg har skrevet at jeg har vært takknemlig for det siste halvåret.

• Joggetur i sola
  • Sol, varme og vårfølelse
  • Gåtur i parken
  • En god kopp te
  • Rolig arbeidsdag
  • God og sunn middag
  • Meldinger fra gamle venner
  • Den fine leiligheten min
  • Pizzarester fra i går
  • Alenetid
  • God styrketrening hjemme
  • Morgenstund med bok og te
  • Samtaler med de andre frivillige
  • Banankake
  • Lukta av solkrem
  • Samtale med god venninne
  • Kos inne når det regner ute
  • At i dag var bedre enn i går
  • Gode TV-serier
  • Litt ekstra søvn på morgenen
  • Fine kolleger
  • Høstsol etter en uke med regn
  • Telefonsamtale med bestemor
  • At i morgen blir bedre

Vil du vite mer om å være frivillig ved Kirkens SOS? Trykk her!

Flere SOS-stemmer

Trillebåra

En historie fra en frivillig om hvor forunderlig en stemning kan snu, og hvor forløsende det kan være å snakke om noe så hverdagslig som en trillebår.

- Du vil bidra til en bedre hverdag for de som tar kontakt, og du vil faktisk også redde liv

En av våre frivillige forteller her om hvordan det er å være på vakt i Kirkens SOS. Du kan se, høre eller lese hans tanker om å være et medmenneske for de som har det vanskelig.