Tuva Novotny forteller om sitt lyspunkt

Vi i Kirkens SOS tenker at alle mennesker trenger et lyspunkt, enten det gjelder oss som lever helt ordinære og anonyme liv, eller kjendiser som stadig er i medienes søkelys. Tuva Novotny, som er både skuespiller og regissør, har nylig engasjert seg i å løfte frem temaet selvmord og psykisk helse med filmen Blindsone. Derfor har vi spurt henne hva som er hennes lyspunkt på en mørk dag?
Publisert: 20. desember 2018.
Foto: Berit Roald / NTB Scanpix

Tuva Novotny har vist et stort engasjement for selvmordsforebygging i forbindelse med lanseringen av filmen Blindsone i august i år.

Det er derfor vi i Kirkens SOS spurt hva som er hennes lyspunkt når livet kjennes tungt og vanskelig. Vi setter stor pris på at hun vil dele det med oss og tror det kan bidra til å gi andre mot i samme situasjon.

Tuva skriver til oss:

-Jeg er født på årets mørkeste dag.

Når livet føles uoverskuelig,
har jeg lært at det er okei at være lei seg;
at jeg ikke er alene: der finnes andre som har det likt, og at det altid vender til sidst: alt blir bedre, og det blir lysere etter hvert.

Tuva er regissør av filmen Blindsone. Den er en sterk skildring av en ung jente som forsøker Å ta sitt eget liv, og familiens første reaksjoner. Den løfter frem spørsmål om hvordan voksne, foreldre og samfunn kan forstå og hjelpe barn og ungdom til å fortelle om at de sliter med tunge tanker og følelser.

Vi kjenner Tuva godt som skuespiller - dette er hennes debut som filmregissør.

Flere SOS-stemmer

Pia Tjelta: ...Jeg kan klare det, akkurat nå

Pia Tjelta har vist et stort engasjement for selvmordsforebygging i høst, i forbindelse med lanseringen av filmen Blindsone. Vi i Kirkens SOS har spurt henne hva som gjør henne sterk når livet utfordrer. Vi setter stor pris på at hun ville dele det med oss.

Det var natt til lille julaften

Det var natt til lille-julaften. Jeg hadde satt meg opp på nattevakt på telefonen denne natta. Som ansatt var jeg ikke pliktig til å gjøre det, men jeg hadde lyst til å bidra jeg også. Ikke bare sitte og administrere denne tjenesten.