- Vi trengs mer enn hva jeg noensinne har opplevd i mine år som frivillig

To frivillige deler her tanker om hvordan de opplever å være «på koronavakt». - De som hadde det vanskelig fra før har det ikke noe lettere nå, og vi trengs mer enn hva jeg noensinne har opplevd i mine år som frivillig, sier en av våre frivillige på chat.
Publisert: 27. mai 2020.
Siden 12. mars har mange av våre frivillige besvart tjenesten fra kvalitetssikrede hjemmekontor. To av de deler her sine erfaringer med oss. Foto: Kirkens SOS

Viruset som skremmer, ødelegger, gjør smertene store, tar liv, utfordrer nasjonene og alt hjelpeapparat. Og viruset som gjør noe med oss alle, og alles hverdag. De som kontakter oss, er både velkjente og nye. Og bra sprik i alder. Og for mange er angsten, ensomheten og oppgittheten forsterka.

Midt i dette får jeg gjennom Kirkens SOS være med å gi små luker, lyspunkt, trøst til noen av de med tunge og håpløse hverdagssituasjoner! Noe jeg ser på med stor glede og ydmykhet.

- Kjellrun, frivillig på telefon

Jeg synes det er veldig fint å kunne hjelpe til i Korona situasjonen, da jeg uansett bare er hjemme. Det er så mange som bidrar samfunnet på gode måter og jeg lurte på hva det var jeg kunne gjøre for å hjelpe til. Da jeg ble spurt om å ta vakter hjemmefra ble jeg veldig glad for at Kirkens SOS hadde ordnet slik at det var mulig.

Korona-situasjonen påvirker mange og på veldig ulike måter. De som hadde det vanskelig fra før har det ikke noe lettere nå og vi trengs mer enn hva jeg noensinne har opplevd i mine år som frivillig.

Det er ikke nødvendigvis viruset folk ønsker å snakke om, men det å være isolert, miste skole, jobb eller sitt faste møte med psykolog som påvirker hverdagen deres negativt. Det å få kunne hjelpe når man er litt i samme situasjon selv og kan kjenne på hva en isolasjon og endring i samfunnet kan gjøre mot psyken, tror jeg er positivt og innskriver føler seg litt mindre alene og mer forstått i samtalen.

- Madeleine, frivillig på chat

Vil du vite mer om å være frivillig i Kirkens SOS? Les mer her!

Flere SOS-stemmer

Mitt meningsfylte hjemmekontor

Verden er satt på pause. Nå er det ekstra viktig å ha et sted - en livslinje å holde fast i. En å prate med når ting er vanskelige og utrygge. Kirkens SOS er for mange denne livslinjen - nå fra mer enn 100 hjemmekontorer i hele Norge.

Tuva Novotny forteller om sitt lyspunkt

Vi i Kirkens SOS tenker at alle mennesker trenger et lyspunkt, enten det gjelder oss som lever helt ordinære og anonyme liv, eller kjendiser som stadig er i medienes søkelys. Tuva Novotny, som er både skuespiller og regissør, har nylig engasjert seg i å løfte frem temaet selvmord og psykisk helse med filmen Blindsone. Derfor har vi spurt henne hva som er hennes lyspunkt på en mørk dag?