Vi må nøste opp indre floker før vi kan se løsninger

- Jeg så raskt at kunden rent praktisk kunne komme ut av gjeldsspiralen med noen enkle steg. Utfordringen var at jeg ikke klarte å nå gjennom fortvilelsen og følelsen av maktesløshet, skriver en kunderådgiver for en norsk finansaktør.
Publisert: 4. oktober 2021.
- Opplevelser som dette får meg til å forstå hvor grunnleggende viktig det kan være for oss mennesker å få hjelp til å nøste opp i våre indre floker, skriver forfatteren av denne teksten. Vil du skrive for SOS-stemmer? Ta kontakt på [email protected]. Foto: Rocknwool

Som kunderådgiver for en norsk finansaktør, består deler av hverdagen min av å rådgi personer med betalingsproblemer og mye gjeld. Mange av dem jeg snakker med er svært preget av å være låst i en vanskelig økonomisk situasjon.

I de aller fleste tilfeller er det mulig å ta konkrete steg som vil bedre den økonomiske situasjonen.

Utfordringen er at mange drøyer det i lang tid før de tar kontakt.

De føler skam over i det hele tatt å ha økonomiske problemer og har derfor forsøkt å finne løsninger på egenhånd lenge. Ofte så lenge at når de endelig tar kontakt, har de alt mistet håpet om at det mulig å ordne opp i problemene. På veien har flere begynt å se mørkt på mer enn egen privatøkonomi. Livet virker rett og slett i overkant tøft.

Når de endelig tar kontakt, har de alt mistet håpet om at det mulig å ordne opp i problemene

Dette var i høyeste grad tilfellet for en mann som tok kontakt med meg i forrige måned. Uheldige omstendigheter hadde gjort at et mellomstort forbrukslån hadde resultert i betalingsanmerkning, og gjelden hadde vokst seg stadig større på grunn av høye ekstragebyrer.

Jeg så likevel raskt at han rent praktisk kunne komme ut av gjeldsspiralen med noen enkle steg. Utfordringen var at jeg ikke klarte å nå gjennom fortvilelsen og følelsen av maktesløshet denne mannen var overmannet av. Jeg forstod at han trengte hjelp til å snakke seg ut av det verste mørket før han kunne vurdere praktiske løsninger.

Siden jeg er kjent med arbeidet frivillige i Kirkens SOS gjør, endte jeg opp med å anbefale kunden min om å ta kontakt. Det skulle vise seg å være svært så virkningsfullt.

Allerede neste dag ringte han tilbake og takket inderlig for rådet. Han fortalte hvor godt han hadde blitt mottatt av den frivillige og hvordan det - etter bare én samtale - hadde gjort det litt lettere å håndtere den psykiske belastningen ved å ha gjeldsproblemer. Dette gjorde det igjen mulig for oss to å få til en konstruktiv samtale hvor vi fant konkrete løsninger for at han skulle komme ut av uføret.

Allerede neste dag ringte han tilbake og takket inderlig for rådet

Opplevelser som dette får meg til å forstå hvor grunnleggende viktig det kan være for oss mennesker å få hjelp til å nøste opp i våre indre floker. I blant trenger vi mest av alt å kunne åpne opp overfor en trygg samtalepartner. Inntil da vil selv den enkleste løsning virke utilgjengelig og fjern.

Derfor vil jeg sende en stor takk til alle dem som på frivillig basis fungerer som trygge samtalepartnere når det trengs som mest. Det kan bety så mye!

- Ingvild Aagre, kunderådgiver for lanfordeg.no

Flere SOS-stemmer

Ensomheten i mørket

- Om bare noen kunne sett meg. Med skjelvende hender slo jeg nummeret på mobilen, skriver en som har ringt til Kirkens SOS.

- Hver telefonvakt ble en ny opplevelse

Eva Dønnestad var frivillig i Kirkens SOS, og er nå spaltist/fagformidler i RVTS Sør. Her reflekterer hun over hva hun lærte av frivillige og innringere i løpet av sin tid som frivillig.