Kirkens SOS Vi er her. Alltid. Ring eller skriv.
  • Hjem
  • Søk
  • Følg oss
  • Støtt oss
  • International
    helplines
  • Meny
Ring
SOS
22 40 00 40
Skriv
SOS
Melding
Skriv
SOS
Chat

Spørsmål og svar om tjenesten


1. På grunn av ustabil helse kan det hende jeg ikke får planlagt dagene så lenge i forkant. Kan jeg likevel være frivillig?

- Vi er en døgnbemannet krisetjeneste og er derfor opptatt av forutsigbarhet. Frivillige setter seg opp på en tre måneders turnus på vaktrom eller hjemmevakt. Men vi prøver å være mest mulig fleksible og tilpasser så godt det lar seg gjøre, og det er mulig å bytte vakter noen dager i forveien. Ta kontakt med oss for mer informasjon. 


2. Hvor lange og hvor ofte er vaktene?

- En vakt er i snitt fem timer. Frivillige som går i ordinær turnus har en vakt annenhver uke, hver sjette uke er nattevakt. Telefon er døgnbemannet, åpningstidene for chat står her: soschat.no


3. Må jeg være på vaktrom?

- Nei, vi tilbyr også hjemmevakter, dersom man har anledning til å sitte uforstyrret og har nødvendig utstyr. Når man har hjemmevakt er man del av et digitalt vaktrom, og har medvakter på Teams.


4. Kan jeg ta flere vakter enn én vakt annenhver uke?

- Så klart! Vi har andre frivillige som tar hyppigere vakter.


5. Er tjenesten tilrettelagt for blinde?

- Inntil videre har vi dessverre ikke løsninger i vårt tekniske system som gjør det mulig å tilrettelegge for personer uten syn.


6. Jeg har nedsatt hørsel, men ønsker å bidra. Kan jeg det?

- I vår tjeneste er man avhengig av å snakke og støtte hverandre på vakt. Men så lenge det ikke blir vanskelig å kommunisere verbalt med andre, så kan du bli frivillig her.


7. Jeg bruker rullestol, kan jeg bli frivillig?

- Det kan du! Et utvalg av våre sentre og vaktrom er tilrettelagt for rullestolbrukere. Ta kontakt med ditt lokale senter for mer informasjon, og kom gjerne innom for en titt først hvis du ønsker å se lokalene.

Som frivillig i digital avdeling er alle kurs og vakter digitale, slik at du kan gå på kurs og besvare telefoner eller chattesamtaler hjemmefra.


8. Kan jeg være frivillig selv om jeg har gjennomgått personlige kriser?

- Vi er alle frivillige med unike erfaringer som kan styrke tjenesten. Men det er viktig å ha avstand til egne kriser. Både av hensyn til innringer og innskriver, og deg selv i rollen som frivillig.


9. Ønsker du å bli frivillig?

SØK HER

Hvis du ønsker å bli frivillig, men er usikker på om det er tilrettelagt for deg, ta kontakt med våre lokale sentre:


Kirkens SOS Agder

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Bjørgvin

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Digital

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Innlandet

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Møre Romsdal

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Nord-Hålogland

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Oslo og Borg

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Rogaland

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Telemark

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Trøndelag

Kontakt: [email protected]


Kirkens SOS Tunsberg

Kontakt: [email protected]

Kirkens SOS ◦ Hoffsveien 1B ◦ 0275 Oslo ◦ [email protected] ◦ +47 23 08 13 80

Facebook ◦ Instagram ◦ TikTok ◦ LinkedIn

gavekonto 1506.90.51054

  • Hjem
  • Om Kirkens SOS
    • Vår historie
    • Visjon og verdier
    • About us
    • Kontakt oss
    • Styrekonferansen 2025
    • Landsmøtet 2026
  • Våre tjenester
    • Gi oss tilbakemelding
  • SOS-telefon
  • SOS-chat
  • SOS-melding
  • Bli frivillig
    • Lokale sentre
    • Innføringskurs
    • Søk her
  • Gi et bidrag
  • Tenn et lys
  • God å snakke med
    • Bli en bedre samtalepartner
    • Ti samtaletips
    • Praktisk info
  • SOS helplines
  • Personvern
    • Skjule nettbesøk
  • Universell tilrettelegging
  • Aktuelt